شماره خبر: 221617
تاریخ انتشار: 1402/04/26
افتتاح «سالن اندیشه» کتابخانه حرم مطهر با معرفی کتابِ «ترجمۀ قرآن موزۀ شاهچراغ(ع)»

HyperLink

یکشنبه ۲۵ تیرماه، به همت معاونت علمی، آموزشی و پژوهشی آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام و با همکاری دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز، نشست علمی - تخصصیِ معرفی کتابِ «ترجمه ی قرآن موزۀ شاهچراغ(ع»،  با حضور پژوهشگر و مصحح این کتاب سرکار خانم دکتر زهرا ریاحی‌زمین، استاد بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در «سالن اندیشه»  برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، این نشست میزبان جمعی از استادان فرهیخته ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، کتابداران کتابخانه‌های شیراز، دانشجویان، طلاب و تعدادی از دوستداران علم و ادب و فرهیختگان فرهنگی و هنری بود.

 

مهدی محسنی معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر در ابتدای جلسه ضمن خیرمقدم به حضار به بیان فعالیت‌ها و اهداف این معاونت و سپس به معرفی کتاب «ترجمه ی قرآن موزۀ شاهچراغ(ع)» پرداخت.

 

سرآغاز سخنان دکتر ریاحی‌زمین، مصحح و پژوهشگر اثر، بیان انگیزه و نحوه ی انتخاب موضوع این کتاب و ترجمه ی آن برای پژوهش بود. استاد بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، سپس در دو مبحث مجزا، ابتدا نسخه ی خطی را به تفصیل معرفی کرد و در ادامه نکات فنی و تخصصی حاصل از پژوهش و تصحیح ترجمه ی این اثر نفیس را همراه با ارائه ی تصاویر منتخبی از صفحات نسخه خطی مذکور، بیان نمود.

 

به گفته ی این پژوهشگر، این نسخه  از نفیس ترین آثار ترجمه ی قرآن در ایران به شمار می رود. اثر ترجمه‌ایست کهن از قرآن مجید. خود نسخه ی خطی قرآن، قدمتی در حدود قرون هفتم تا نهم دارد، با این حال ترجمه ی آن فارسی ماوراء‌النهری است که به یقین از روی ترجمه‌ای کهن‌تر- احتمالاً متعلق به قرن پنجم هجری- نوشته شده است. به دلیل افتادگی ابتدا و انتهای اثر، نام مترجم و نام کاتب آن ناشناس است. در حاشیه ی آغاز هر سوره، توضیحاتی در خصوص فضلیت آن سوره به خط کاتب ترجمه، با مرکب سیاه رنگ دیده می‌شود که به دلیل پوسیدگی کاغذ از بین رفته است.

وی ادامه داد: بررسی سوره ی مائده درباره ی نحوه ی وضو گرفتن و ترجمه ی آن نشان می دهد که مترجم، سُنّی مذهب بوده است. شاهد دیگر این مدعا ترجمه ی آیه ی «يا ايّها الذين امنوا اطيعوا اللّه واطيعواالرسول و أولي الامر منكم» سوره نساء است که در آن، «أولي الامر» به «علما و خلفا» ترجمه شده که مطابق اعتقاد مذهب اهل تسنن است. 

 

در بخش دیگری از این ارائه، استاد بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز درباره ی توجه مترجم به برخی ویژگی‌های دستوری مانند مفرد و جمع، جمع کلمات عربی، جمع اسامی جمع، جمع کلمات منسوب فارسی و عربی با (ان)، ابدال حروف، تمایز اسم، ضمیر، صفت، فعل و مصدر، حرف و .. همچنین آوردن برخی نکات صرفی و نحوی در متن و حاشیه، آوردن برخی اختلافات قرائات در حاشیه ی ترجمه، اشاره به فضیلت برخی سوَر و آیات و ذکر روایاتی در این مورد در حاشیه، اطناب در ترجمه ی برخی کلمات (مانند: قطمیر: پوست تنک برپیچیده بر دانه ی خرمان در سوره فاطر، یا سخن موزون با قافیه معنی دار برای «شعر» در سوره یس) نکاتی را بیان نمود.

 

دکتر ریاحی‌زمین، اثر را از لحاظ به کاربردن برخی لغات و ترکیبات نادر، منحصر به فرد معرفی نمود. دکتر ریاحی‌زمین، از ویژگی‌هایی خاص این اثر، استفاده از لغات و ترکیبات خاص متون را در نثر قرآن بر شمرد. چنان که بعضی از این لغات و ترکیبات با دیگر متون مشترک است و بعضی مخصوص این ترجمه است و در دیگر ترجمه‌ها یافت نمی‌شود؛ برای مثال ترکیباتی مانند «این جهان» و «آن جهان» در ترجمه ی «الدنیا» و «الاخره» یا لغاتی مانند «انبازگویان»، «گرویدکان»، «ناگرویدگان» در ترجمۀ «المشرکون»، «المؤمنون» و «الکافرون» مواردی است که در بیشتر ترجمه‌ها دیده می‌شود؛ اما لغات و ترکیباتی چون «آنت» در ترجمۀ «ذلک» و تلک» و «جزکی» در ترجمۀ «لکن» و .... نمونه‌هایی است که یا در ترجمه‌های دیگر به کار نرفته یا بسیار محدود است.

 

در حاشیه ی این نشست، نمایشگاه تابلو تصاویر نسخ‌ خطی حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام با عنوان «سرچشمه خورشید» در معرض دید شرکت‌کنندگان قرار داده شد. همچنین نمایشگاه آثار مکتوب با محوریت موضوعی «نسخ خطی حرم مطهر» با معرفی ۶۰ جلد کتاب منتخب از جمله کتاب‌های اطلس خط، فهرستگان نسخ خطی، فنخا، فهرست نسخ خطی کتابخانه ی آیت الله مرعشی (ره) و... در قالب نمایشگاه مناسبتی کتاب در محل برگزاری نشست برپا گردید. با برگزاری این نشست، با تبرک و تیمّن به قرآن کریم، «سالن اندیشه» معاونت علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر، با کارکرد برگزاری جلسات و نشست‌های علمی، آموزشی و پژوهشی رسماً افتتاح شد.

 

شایان ذکر است که نسخه خطی قرآن مذکور در فهرست نسخ خطی متعلق به کتابخانه ی آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) با شماره ثبت ۱۷۱۵ و ۱۷۱۶ و در دفتر نسخ خطی موز ه ی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با شماره ردیف‌های ۱ و ۲ و شماره ثبت ۲۹۷ و ۲۹۸ ثبت و معرفی شده است. این اثر در دو مجلد مجزا صحافی و یک جلد آن هم اکنون در طبقه ی فوقانی موزه ی حرم مطهر در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد و مجلد دیگر در گنجینه ی نسخ خطی حرم مطهر، نگهداری می‌شود.







جستجو در سایت