شماره خبر: 221671
تاریخ انتشار: 1402/5/28
برگزاری دوره آموزشی آَشنایی بامرمت، آفت‌زدایی وحفظ و نگهداری اسناد و نسخ خطی



معاونت علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر در راستای توان افزایی همکاران و با هدف حفظ و نگهداری و ترمیم آثار و نسخ نفیس خطی اقدام به برگزاری دوره ی آموزشی «آشنایی با مرمت، آفت‌زدایی و حفظ و نگهداری اسناد و نسخ خطی» نموده است. سرفصل‌های این دوره ی آموزشی عبارتند از:

- شناخت مواد (انواع کاغذ، ساخت کاغذ، آهارزدن کاغذ، چسب، مرکب و ...)

- شناخت آفات و روش‌های آفت‌زدایی

- مرمت (پاکسازی، شستشو، لکه‌بری و بازسازی)

 

این دوره ی آموزشی شامل۱۰ جلسه است که با همکاری استاد محسن قاسمی نژاد راینی ارائه می شود. استاد این دوره دانش آموخته ی دو سطح تحصیلی عالی مرمت آثار تاریخی هستند و از سال ۱۳۸۰ به عنوان استادکار مرمت با سازمان ها و ارگانهایی چون کتابخانه ی مجلس و شهرداری تهران همکاری داشته اند و تدریس این دوره را به صورت تئوری و عملی بر عهده دارند.

علاوه بر کارکنان مرکز اسناد و کتابخانه ی آستان مقدس، تعدادی از کارشناسان نسخ خطی و مرکز اسناد کتابخانه ی حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع)، کتابخانه و مرکز اسناد ملی شیراز، دانشگاه شیراز و علاقه مندانی از رشته‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی، هنر و معماری نیز در این دوره حضور دارند.

دوره ی آموزشی آشنایی با مرمت، آفت‌زدایی و حفظ و نگهداری اسناد و نسخ خطی هفته‌ای چهارساعت در دو جلسه دو ساعته روزهای پنج‌شنبه و سه‌شنبه برنامه ریزی شده است. این دوره از تاریخ پنج‌شنبه ۱۹ مردادماه آغاز شده و تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.









جستجو در سایت