شماره خبر: 1104
تاریخ انتشار: 1394/4/13
گنجینه نفایس کتب چاپ سنگی و ...



کتاب خانه آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (علیه السلام) با دارا بودن هزاران کتب چاپ سنگی و نسخ خطی نفیس، آثاری بی نظیر از علم و تمدن و فرهنگ درخشان اسلامی را در خود جای داده است و مسئولیت خطیر حفاظت از این گنجینه ماندگار را بر عهده دارد. خدمات این بخش شامل فهرست نویسی کتب چاپ سنگی و نسخ خطی و  ارائه این کتب به کاربران است. این آثار به دلیل منحصر به فرد بودن، قدمت، نوع چاپ و نفاست از مخازن کتاب ­های چاپی جدا و در مخزن مستقلی قرار دارند، اما کاربران اجازه ورود به این بخش را ندارند.  

کاربران با استفاده از رایانه های  تعبیه شده در بخش مربوطه، که به منظور رویت تصویر کتب چاپ سنگی و نسخ خطی است، می توانند در این کتب تورق داشته باشند.

استنساخ کامل نسخ خطی و چاپ سنگی هنگام مطالعه ممنوع است و این امکان برای کاربران وجود ندارد و چنانچه متقاضی به تصویر کامل یا تعدادی از صفحات آن کتاب ها نیاز داشته باشد، بایستی جهت انجام مراحل لازم با هماهنگی متصدی مربوطه اقدام نماید.

 ارائه معرفی نامه از دانشگاه مبنی بر این که هدف از استفاده از کتب چاپ سنگی صرفاٌ انجام کارهای پژوهشی است، برای هر دو سطح الزامی است. در غیر این صورت کاربران تنها می توانند در کتب مورد نظر تورق کنند.

  • شرایط درخواست تصویر از منابع بخش کتب چاپ سنگی و نسخ خطی :
  1. ارائه کارت شناسایی معتبر
  2. ارائه معرفی نامه رسمی
  3. تکمیل فرم درخواست تصویر
  4. تأیید کتابدار مسئول بخش چاپ سنگی و نسخ خطی
  5. تأیید مدیریت کتاب خانه
  6. پرداخت هزینه تصویر مورد تقاضا بر اساس تعرفه های مصوب کتاب خانه

نکته: تصویر نسخه های خطی منحصر به فرد و نفیس کتاب خانه، از جمله آثاری که بسیار ارزشمند بوده و فقط در کتاب خانه آستان مقدس شاهچراغ (علیه السلام) وجود دارد، فقط در حد تورق منابع و برای دانشجویان کارشناسی ارشد و بالاتر امکان پذیر است و به هیچ وجه امکان پرینت از صفحات آن ها وجود ندارد. 

 قابل ذکر است امکان رویت تصویر آغاز، انجام و جلد نسخ خطی در نرم افزار کتابخانه ایجاد شده است.




جستجو در سایت