شماره خبر: 110503
تاریخ انتشار: 1400/07/11
تاکید حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری بر لزوم اهتمام مسئولان به ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور

HyperLink

در نشستی با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر جلسه معارفه ی دکتر علیرضا بیابان‌نورد، رئیس جدید کتابخانه تخصصی و مرکز پژوهش های حرم مطهر برگزار و از زحمات جلال الدین محقق، سرپرست پیشین این مرکز تقدیر شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری در این نشست ضمن بیان جایگاه علم و مطالعه در اسلام، اظهار کرد: کتاب و پژوهش هر دو در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام دارای جایگاهی ویژه و برآمده از تفکر اسلام ناب محمدی(ص) هستند که همواره مورد حمایت و تاکید قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد: اینکه معجزه‌ی پیامبر عظیم الشأن اسلام، کتاب هست، بیانگر آغاز یک عصر جدید در جهان بشریت است.

تولیت حرم مطهر با اشاره به تاکید نبی مکرم اسلام(ص) بر اهمیت علم آموزی، اظهار کرد: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند "طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَة " یعنی تحصيلِ دانش بر هر مرد و زن مسلمانى واجب است و در جای دیگر می فرمایند " اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّين" دانش را بجوئيد اگر چه در چين باشد. لذا همه‌ی مرارت‌ها را انسان برای طلب علم  باید تحمل کند.

 

وی ادامه داد: جمع بزرگی از کاتبان وحی، همیشه کنار پیامبر(ص) بودند و ایشان تاکید بسیاری بر اهمیت کتابت قرآن داشتند، همچنین حفظ، تفسیر و تعلیم قرآن که همگی در راستای آگاه سازی و  با سواد کردن مردم بوده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری با اشاره به قرار دادن عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) برای بارگاه منور حضرت احمدبن موسی(ع) توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، گفت: یکی از مهمترین اجزای ذاتی سومین حرم اهل بیت علیهم السلام وجود یک کتابخانه و مرکز پژوهش قدرتمند است.

 

وی با اشاره به نقش کتابخانه ها در ارتقای فرهنگ یک کشور اظهار کرد: برای ارتقای فرهنگ جامعه، هیچ راهی جز لزوم اهتمام مسئولان به ترویج فرهنگ کتابخوانی وجود ندارد. اگر فرهنگ مطالعه در کشور نهادینه شود، خیلی از مشکلات و ناهنجاری ها حل خواهد شد. مسیر اصلاح فرهنگ به صورت ریشه ای از مسیر کتاب و مطالعه می گذرد و کتابخانه ها نقش مهمی در این راستا ایفا می کنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور گفت: سرانه مطالعه و کتاب خوانی که یک شاخص ارزیابی رشد و توسعه فرهنگی محسوب می شود، کمتر از ۱۶ دقیقه در روز برای هر فرد در ایران است. که رقم بسیار پایینی است و باید برای مقابله با امواج منفی تهاجم فرهنگی غرب، فرهنگ مطالعه در کشور گسترش پیدا کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رویکرد غرب در تربیت دانشجویان با تفکرات لیبرال گفت: یکی از سیاست هایی که غربی‌ها سال‌هاست دنبال می کنند، راه اندازی دوره های به اصطلاح بورسیه و پذیرش دانشجو در رشته های مختلف از کشورهای شرقی و اسلامی است. خروجی این دانشگاه ها در ظاهر تربیت دانشجویان پزشکی و یا فنی و مهندسی است اما در واقع فارغ التحصیلان این دانشگاه ها، افرادی با تفکرات لیبرالیستی هستند که در نهایت برضد فرهنگ کشور خود عمل می کنند.

تولیت حرم مطهر با اشاره به شیوه های جدید استعمار گفت: حالا کشورهای غربی، پا را از این سیاست استعماری بورسیه و تربیت دانشجو در غرب، فراتر گذاشته اند و در کشورهای اسلامی، اقدام به تاسیس دانشگاه کرده اند و این یعنی استعمار فرانو، از طریق سلطه بر یک کشور بدون دخالت مستقیم و به دست نیروهای همان کشور. امیدواریم با افزایش آگاهی ملت های مسلمان، این توطئه جدید کشورهای استعمارگر نیز نابود شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به کمبودهای پژوهشی در زمینه های مختلف در کشور گفت: با وجود این همه رشته‌های تخصصی و دانش‌پژوه در حوزه‌ی اسلامی، متاسفانه امروز با خلأهای پژوهشی در حوزه‌ی معارف اسلام و اهل‌بیت(ع) مواجه هستیم. امیدواریم با انتصاب دکتر بیابان‌نورد و اِن شاءالله با تحولات جدیدی که در کتابخانه و مرکز پژوهش های حرم مطهر بوجود خواهد آمد، گام های موثری در جهت انجام پژوهش های کاربردی در زمینه های مختلف برداشته شود. در کتابخانه حرم مطهر گنجینه ا‌ی بزرگ شامل بیش از ۸۰هزار جلد کتاب در حوزه های مختلف و همچنین ۳۲۰۰ نسخه‌ی خطی وجود دارد که می توان از این ظرفیت ارزنده در این راستا، بسیار بهره برد.

 

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه دکتر علیرضا بیابان‌نورد، ضمن ابراز خرسندی از قبول مسئولیت و افتخار حضور در آستان مقدس سیدالسادات الاعاظم، در سخنانی به بیان نقشه راه و برنامه های خود در جهت اعتلای جایگاه کتابخانه و مرکز پژوهش های حرم مطهر، پرداخت.







جستجو در سایت