شماره خبر: 120615
تاریخ انتشار: 1400/09/01
کتب منتخب آذرماه 1400
عنوان کتاب: تا اطلاعیه بعدی معتبر است: درآمدی بر نقدهای درونی و بیرونی مدرنیته



عنوان کتاب: تا اطلاعیه بعدی معتبر است: درآمدی بر نقدهای درونی و بیرونی مدرنیته

نویسنده: علیرضا بیابان‌نورد 

«مدرنیته» به عنوان یکی از تأثیرگذارترین فرایندهای اجتماعی، سیاسی و اندیشگی معاصر؛ مدت‌هاست که ذهن اندیشمندان علوم اجتماعی را در عرصه‌های مختلف به خود مشغول کرده و کم‌وبیش زندگی امروزی را تحت تأثیر قرار داده است. کتاب «تا اطلاعیه بعدی معتبر است» اثر پژوهشگر و نویسنده معاصر «علیرضا بیابان‌نورد»، حول محور موضوع «مدرنیته» و نقدهایی است که از درون و بیرون گفتمان مدرنیته بر آن وارد شده است. نویسنده، 3 مفهوم «عقل، پیشرفت و حقیقت» را در گفتمان‌های پیشامدرن و مدرن مورد بررسی قرار داده و آنگاه از زاویه دید منتقدین مدرنیته به نقدهایی که به این سه مفهوم وارد شده است، پرداخته است. مطالب کتاب در 4 فصل و 14 بخش ارائه شده است. در فصل اول؛ «مدرنیته و چیستی آن، مبانی معرفت‌شناختی دوران مدرن و نقدهای درونی و بیرونی بر مدرنیته» مطرح شده‌است. فصل دوم؛ «عقل»، فصل سوم؛ «پیشرفت» و فصل چهارم به «حقیقت» در دوران مدرن اشاره و نقدهای وارد شده بر این سه مفهوم ارائه شده است. قلم و بیان شیوا، زبان ساده و روان و در عین حال صریح و بدون جانبداریِ خاص، ارائه مفاهیم مدرنیته به صورت ساده و قابل فهم برای جمع بیش‌تری از جامعه هدف، استفاده بیش از دویست منبع فارسی و انگلیسی و ارجاع مطالب به منبع مورد استفاده از محاسن کتاب است. همچنین کتاب حاضر،  نگاه ویژه‌ای به غرب‌شناسی دارد.  از این روی؛ دید مخاطب را به معرفیِ تفکر و اندیشه انتقادی در این زمینه وسیع نموده و توجه مخاطبان خاص خود را به خود جلب کرده است.

دکتر علیرضا بیابان‌نورد متولد 1357 در شهر شیراز است. وی دانش آموخته دکترای علوم سیاسی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. استاد نمونه پژوهشی، استاد نمونه آموزش‌های مجازی، دبیر هم اندیشی اساتید نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها، رئیس هیأت اندیشه‌ورز تعالی علوم انسانی و هنر، عضو هیأت علمی و مدیر گروه تحصیلات تکمیلی گروه علوم سیاسی و علوم ارتباطات، مدیر اجرای فصلنامه نیروی برتر، پژوهشگر برتر مطالعات راهبردی و اخیراً رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (علیه السلام) در کارنامه فعالیت این نویسنده و پژوهشگر جوان است.

کتاب «تا اطلاعیه بعدی معتبر است» با حمایت‌های واحد پژوهش و آموزش حوزه هنری استان چهار محال و بختیاری و توسط انتشارات سامان دانش، در 423 صفحه قطع رقعی چاپ و به علاقه‌مندان عرضه شده است.

شایان ذکر است؛ نویسنده پس از تألیف کتاب مذکور که در آن به نقد و بررسی مدرنیته از دیدگاه اندیشمندان غربی پرداخته است، در حال نگارش دو کتاب دیگر نقد و بررسی مدرنیته از منظر متفکران اسلامی و ایرانی  است که به زودی به بازار نشر کتاب سپرده خواهد شد.

 







جستجو در سایت