شماره خبر: 120651
تاریخ انتشار: 1400/10/01
کتب منتخب دی ماه 1400
عنوان كتاب: علم و دين



عنوان كتاب: علم و دين

نويسنده: ايان باربور

مترجم: بهاءالدين خرمشاهي

علم و دين به عنوان دو منبع عمده دستيابي به كمال و آگاهي، از آغاز خلقت بشر با او همراه بوده و همگام با تحول و تكامل بشري، ضمن اثرگذاري بر همه جوانب حيات آدمي، خود نيز از بلوغ و كمال فكري بشر متأثر شده‌اند. از سويي ديگر، اين سؤال كه بين علم و دين چه نسبتي برقرار است، همواره مورد توجه آدمي به ويژه انديشمندان و متفكران قرار گرفته و هر يك از انديشمندان با رويكرد خاص خود، تلاش كرده‌اند تا به اين سؤال پاسخي درخور بدهد. در اين خصوص رويكردهاي متنوعي مطرح شده كه در طيف افراطي آن دين و علم متناقض، متعارض و ناسازگار با يكديگر در نظر گرفته شده‌اند و هر يك در تلاش است تا ديگري را به مثابه رقيب از ميدان خارج كند. در رويكردهاي معتدل‌تر، دين و علم مستقل و مجزا از هم تعريف شده‌اند، كه هر يك نيازهاي خاصي از بشر را برآورده مي‌كنند. برخي ديگر از انديشمندان بر همكاري و همياري دين و علم و نقش هر يك در تعالي بخشي بر ديگري تأكيد كرده‌اند.

ايان باربور در پنجم اکتبر ۱۹۲۳ در پکن (چین) به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته فیزیک در دانشگاه دوک در انگلستان و دانشگاه شیکاگو در آمریکا ادامه داد. به سبب علاقه وافر به الهیات پس از گرفتن مدرك دکتری در رشته فیزیک به دانشگاه ییل رفت تا در رشته الهيات به تحصيل بپردازد. او در  سال ۱۹۵۶ موفق به دریافت لیسانس الهیات از دانشگاه ییل شد. از سال ۱۹۵۵ تا زمان بازنشستگی خود در کالج کارلتون در مینه‌سوتا مشغول تدریس و تحقیق بود و آثار بي‌نظيري برای جامعه علمی و دینی به يادگار گذاشت.

باربور در كتاب «علم و دين»، به سير تاريخي علم و دين و همچنين ديالوگي كه همواره بين اين دو برقرار بوده، پرداخته است و تصوير بي‌طرفانه و دقيقي از چگونگي تعامل و تكامل اين دو نيروي الهام بخش در بستر تاريخي ترسيم نموده است. كتاب شامل پيشگفتار مترجم، مقدمه و دوازده فصل است. با وجوديكه چاپ اول اين كتاب در سال 1362 توسط مركز نشر دانشگاهي روانه بازار شده است، اما نسبت بين علم و دين به عنوان يك سؤال اساسي هميشه تازگي دارد. از اين رو مطالعه اين كتاب به كليه خوانندگاني كه قصد دارند پاسخ مستدل، روشن و بي‌طرفانه‌اي به اين سؤال خود بيابند توصيه مي‌شود. همچنين اين كتاب مي‌تواند بينش مناسبي در خصوص تاريخ و سرگذشت علم (به معناي تجربي آن) و علم الهيات در مخاطب ايجاد كند.

كتاب علم و دين شامل 534 صفحه است كه چاپ نهم آن در سال 1394 با قطع وزيري منتشر شده است.







جستجو در سایت