شماره خبر: 120705
تاریخ انتشار: 1400/10/28
برگزاری نشست "جهاد تبیین" توسط مرکز پژوهش های اسلامی و کتابخانه حرم مطهر



تیتر «شاه رفت» یکی از ماندگار‌ترین تیترهای مطبوعات دوران انقلاب ۱۳۵۷ است که در ۲۶ دی ماه در صفحه نخست روزنامه اطلاعات نقش بست. فراري كه دفتر سلطنت پهلوي و زندگي مردم ايران زير سلطه قدرتهاي استكباري جهان را براي هميشه فرو بست. فرار شاه آغاز فصلي جديد در حيات سياسي، اجتماعي، فرهنگي جامعه ايراني بود. پس از خروج شاه از ايران، موج شادي مردم را فرا گرفت و ملت با آمدن به خيابان ها و اظهار شادماني و پخش گل و شيريني اين پيروزي بزرگ را جشن گرفتند و رژيم سلطنتي كمتر از يك ماه پس از فرار شاه سقوط كرد و طومار عمر رژيم سرتاسر ظلم و جور ۲۵۰۰ ساله ي شاهنشاهي روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، درهم پيچيده شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، مرکز پژوهش های اسلامی و کتابخانه حرم مطهر، ۲۶ دی ۱۴۰۰ به مناسبت سالروز فرار شاه از ایران نشست "جهاد تببین" را برگزار کرد.

در این نشست که با حضور بیش از ۶۰نفر به صورت مجازی  به مدیریت دکتر علیرضا بیابان نورد رئیس مرکز پژوهش های اسلامی و کتابخانه حرم مطهر برگزار شد، دکتر اکبر اشرفی، رئیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی (ره) و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و دکتر حمیدرضا حقیقت، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز به ایراد سخن پرداختند.

دکتر اشرفی در این نشست با اشاره به شخصیت و نقش امام خمینی(ره) و دلاوری های ایشان در پیروزی انقلاب اسلامی و تزلزل پایه های حکومت شاه گفت: سران حکومت پهلوی تلاش زیادی در راستای تخریب شخصیت امام(ره) انجام دادند اما حقیقت پنهان نمی ماند و سرانجام ملت ایران به توطئه های حکومت شاه پی بردند.

دکتر حقیقت نیز در رابطه با درس های ۲۶ دی گفت: هدف از مطالعه تاریخ این است که از کارهای گذشتگان درس بگیریم و به قضیه انقلاب نیز می توان با این دیدگاه نگاه کرد و به ناکارآمدی های حکومت شاه از جمله هوشمند نبودن حکومت شاه، نداشتن دستگاه های اندیشه ورز که مسائل جامعه را متوجه شود، نداشتن طرفداران و نیروهای وفادار به حکومت و واقع گرا نبودن شاه اشاره کرد.

در پایان این نشست مجازی، جلسه پرسش و پاسخ باحضور افراد شرکت کننده برگزار شد.  







جستجو در سایت