شماره خبر: 150777
تاریخ انتشار: 1400/12/23
برگزاری وبینار "شهادت و عرفان" از سلسله نشست های جهاد تبیین در حرم مطهر



مرکز پژوهش های اسلامی و کتابخانه آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، ۲۲ اسفندماه به مناسبت «روز بزرگداشت شهداء» و تأسیس بنیاد شهید به فرمان امام خمینی(ره)، وبینار "شهادت و عرفان" از سلسله نشست های جهاد تبیین را برگزار کرد.        

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید محمودیان عطاآبادی، دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر برگزیده حوزه و دانشگاه، به ایراد سخن پرداخت.

در ابتدای نشست دکتر بیابان نورد، رئیس مرکز پژوهش های اسلامی حرم مطهر و معاون فرهنگی-دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن تبریک ایام شعبانیه، گفت: امام خمینی(ره) به عنوان عارفی بزرگ در مواجهه با شهادت به مفهوم عرفانی آن تأکید کرده و فنای جان را مرحله وصول به شهود و رویت تجلی الهی می‌داند. وی با تاکید بر خصوصیات ممتاز در شخصیت امام خمینی(ره) شامل خردمندی، ایمان روشن بینانه و شجاعت، دلیری و جان نثاری که نمود آن در عشقی که ایشان به شهادت داشتند، جلوه گر بود، به قسمتی از سخنرانی امام خمینی (ره) در ۱۶ بهمن ۱۳۶۵ برای تجلیل از شهیدان و رزمندگان اسلامی اشاره کرد: "چه غافلند دنیاپرستان و‏ ‏بیخبران که ارزش شهادت را در صحیفه های طبیعت جستجو می کنند و وصف آن را در‏ ‏سروده ها و حماسه ها و شعرها می جویند و در کشف آن از هنرِ تخیل و کتابِ تعقل مدد‏ ‏می خواهند. و حاشا که حل این معما جز به عشق میسر نگردد، که بر ملت ما آسان شده‏ ‏است. و اینک ما شاهد آنیم که سبکبالانِ عاشقِ شهادت بر توسَن شرف و عزت به معراج‏ ‏خون تاخته اند؛ و در پیشگاه عظمت حق و مقام جمع الجمع به شهود و حضور رسیده اند".

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمودیان عطاآبادی پس از بیان مفهوم و مصادیق عرفان و ارائه توضیحاتی پیرامون انواع عرفان (نظری و عملی) نتیجه حضور در عرفان و سلوک عرفانی را رسیدن به وحدت بر مبنای عشق دانست و بیان کرد عرفان اسلامی، عرفانی مبتنی بر کتاب (قرآن مجید) و سنت (روایات نبوی و ائمه هدی(ع)) و هم چنین آموزه هایی است که از  اولیاءالله به ما رسیده است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه رسیدن به عرفان به معنای رسیدن به مقام وحدت با ابزار عشق است، به تفسیر آیات و روایاتی که در زمینه رابطه بین عرفان و شهادت در قرآن کریم و توسط ائمه اطهار(ع) مطرح شده است و همچنین اشعاری که در این حیطه توسط شاعران بزرگ سروده شده است، پرداخت.







جستجو در سایت