شماره خبر: 150787
تاریخ انتشار: 1400/12/26
برگزاری وبینار «آسیب شناسی فرهنگ انتظار» از سلسله نشست های جهاد تبیین



مرکز پژوهش های اسلامی و کتابخانه حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام چهارشنبه، ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ به مناسبت ولادت باسعادت حضرت قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، وبینار "آسیب شناسی فرهنگ انتظار" از سلسله نشست های جهاد تبیین را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، دکتر عبدالحمید فرزانه، استادیار، نویسنده و پژوهشگر برتر حوزه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز به ایراد سخن پرداخت.

دکتر فرزانه در ابتدای نشست به ارائه مباحثی در رابطه با فرهنگ مهدوی و فرهنگ انتظار پرداخت و گفت: فرهنگ مهدوی، فرهنگ آرمانی است که در عصر ظهور، توسط امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر مبنای باورها و ارزش‌های حقیقی اسلام، در جامعه جهانی تحقق خواهد یافت؛ بنابراین یک فرهنگ دینی جهان شمول و آرمانی را شکل می‌دهد و فرهنگ انتظار، فرهنگی است که در عصر غیبت امام(عج) شکل می‌گیرد. چنین فرهنگی بر محور همان باورهای زیربنایی و با الگوگیری از چشم‌انداز آرمانی «فرهنگ مهدوی» تحقق می‌یابد.
این استاد دانشگاه، در ادامه ضمن اشاره به مهم ترین آسیب های فرهنگ انتظار از جمله محدودساختن برکات حکومت مهدوی به شیعیان و ایرانیان، گفت: انتظار حاکمیت نجات دهنده دادگر و برقراری صلح و صفا در تمام عالم محدود به مذهب تشیع نیست و همه جهانیان جشم به راه یک نجات بخش دادگسترند تا آنها را از ظلم و ستم و فساد و تباهی رهایی بخشد.
وی ادامه داد: اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجی غیبی و مصلح جهانی یک ایده جهانی است و به قوم، جغرافیا، نژاد، دین و یا مذهب خاصی اختصاص ندارد. همانگونه که در زیارت حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می خوانیم: سلام بر مهدی(عج) که خداوند عز و جل به امت ها وعده داد تا به وسیله او عقاید مختلف را جمع کرده و خلق را از تفرقه برهاند و با وجود او زمین را پر از عدل و داد گرداند.
دکتر فرزانه در پایان با اشاره به اینکه انتظار فرج با ارزش ترین باورهاست تاکید کرد: باید به مهدویت و انتظار، به دور از محدودیت های فرقه ای و ملی نگاه کرد و تبیین فراهم شدن عدالت فراگیر و امنیت و رفاه همگانی، صلح و صفا و پاکی و شایسه سالاری در دوران ظهور امام عصر(عج) بهترین ابزار تبلیغ ولایت و سبب باورمندی این اعتقاد سازنده در سطح جهان و در بین تمامی ملت ها خواهد بود. 







جستجو در سایت