شماره خبر: 150803
تاریخ انتشار: 1401/01/01
پیشنهاد مطالعه و معرفی کتاب منتخب فروردین ماه 1401
عنوان: لینالونا



عنوان:  لینالونا

نویسنده و تصویرگر: کلر ژوبرت

«لینالونا» داستانی تخیلی، فانتزی و مذهبی اثر «کلر ژوبرت» نویسنده فرانسویتبار است که با محوریت موضوعی «حجاب» برای مخاطبین کودک و نوجوان نگارش یافته است. ژوبرت در یک خانواده مسیحی بزرگ شد. وی در نوزده سالگی به اسلام گروید و هنگام ازدواج به ایران مهاجرت کرد. کلر ژوبرت دارای مدرک لیسانس در علوم آموزشی است. او خودش داستان‌هایش را به تصویر می‌کشد. با نگاهی گذرا به آثار او،  به راحتی می‌توان مشغله‌های او را با موضوعاتی چون ایمان و دین، هویت، روابط کودکان با محیط اطراف خود و غیره درک نمود. بیش‌تر آثار این نویسنده برای کودکان در سنین ابتدایی است.

داستان لینالونا درباره‌ی ماجرای دوستی یک دختر خردسال با آدم‌کوچولویی به اسم لینالوناست. لینالونا آدم‌کوچولویی با موهای آبی است که در جنگل کاج زندگی می‌کند. جایی‌که همۀ افراد موهایشان قرمز است و موهای آبیِ لینالونا به نظرشان زیبا می‌آید، برای همین زیبایی او را دوست دارند؛ اما او دوست دارد به‌خاطر اخلاق و رفتارش مثلا به خاطر مهربانی‌اش و برای خودش او را دوست داشته باشند، نه برای این‌که او زیباست. همین باعث می‌شود که موهایش را کوتاه کند. لینالونا از این شرایط خسته و ناراحت می‌شود و سوار پرندۀ کوچکش شده و به سوی خانه دختر کوچولوی قهرمان داستان می‌رود. توجه لینالونا به روسری دخترکوچولو جلب می‌شود و با هم دربارۀ آن صحبت می‌کنند. لینالونا تصمیم می‌گیرد که او هم موهایش را بپوشاند. بار دیگر که یکدیگر را می‌بینند دختربچه به لینالونا می‌گوید: این خواست خداست که من موهایم را می پوشانم و چون خداوند را دوست دارم به حرفش عمل می‌کنم.

این داستان با زبانی ساده و روان از مسئله حجاب برای کودکان  می‌گوید. دوستی دخترک و لینالونا و صحبت‌های آن دوبا هم، با قلمی روان و زیبا این امکان را به مخاطب کم سن و سال خود می‌دهد تا بدون استفاده از کلمات دشوار با ارزش حجاب آشنا شود. تصویرهای زیبا و کودکانه کتاب که با رنگ‌هایی متنوع و چشم نواز کشیده شده‌اند، بر جذابیت متن افزوده است. با خواندن کتاب علاوه بر موضوع حجاب، برداشت‌های دیگری نیز می‌تون از آن استنباط کرد؛ به‌عنوان مثال در جایی از کتاب دختربچه یا شخصیت اصلی داستان، به‌خاطر این‌که لینالونا موهای کوتاه و بدون پوششی دارد، فکر می‌کند که او پسر است و برای همین با او با جدیت صحبت می‌کند که آموزش نگه‌داشتن حد صحبت با محرم و نامحرم را به خواننده یادآوری می‌کند؛ یا زمانی که متوجه می‌شود لینالونا دختر است نه پسر؛ به کودک مخاطب می‌آموزد که دیگران را از روی ظاهر قضاوت نکند. برای همین می‌توان از این کتاب برداشت‌های متفاوتی کرد و درس اخلاقی متفاوتی به کودک آموخت. از این زاویه دید، این نگاه باعث می‌شود کودک مخاطب در ارتباط با دیگران احساساتِ عجولانه‌ای از خود بروز ندهد و بتواند دیگران را درک کند. دفتر نشر فرهنگ اسلامی، کتاب را با 24 صفحه تمام رنگی، برای کودکان گروه سنی (ب) چاپ و منتشر کرده است.







جستجو در سایت