شماره خبر: 221474
تاریخ انتشار: 1402/2/6
در آیین رونمایی از کتاب «جهاد فرهنگی» عنوان شد؛
حجت الاسلام و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری: یکی از بهترین کارهای فرهنگی در عصر ما، ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی است

HyperLink

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری در مراسم رونمایی از کتاب «جهاد فرهنگی؛ چیستی فرهنگ و چگونگی به بارنشاندن کار فرهنگی» اظهار کرد: یکی از کارهای اصلی در عرصه فرهنگ، کار در حوزه های مرتبط با کتاب است. از تالیف و ترجمه و نقد و رونمایی از کتاب گرفته تا مطالعه و حتی هدیه دادن کتاب.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، تولیت حرم مطهر با بیان اینکه برنامه های رونمایی و نقد کتب مختلف به همت معاونت علمی حرم مطهر، استمرار خواهد داشت، گفت: هر فعالیتی که منجر به رونق و گسترش فرهنگ کتابخوانی و آگاهی بیشتر جامعه شود، حائز اهمیت است و باید جدی گرفته شود،  هر فرد و سازمان و نهادی به سهم خود، باید در این راستا کوشا باشد و از هیچ کوششی فروگذار نکند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نگاه ژرف حضرت امام(رحمت الله) و رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در باب فرهنگ گفت: نظریه های امامِین انقلاب در همه حوزه ها، علی الخصوص در باب فرهنگ، عمیق، عریق،  همه جانبه و بی نظیر است. دیدگاه های این اعاظم در دنیا، در عرصه اندیشه پردازی در حوزه فرهنگ، جایگاه ویژه ای دارد که متاسفانه در کشور، آن گونه که شایسته است به آن پرداخته نشده است.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی با اشاره به فعالیت ۳۰ ساله فرهنگی خود در دانشگاه، گفت: دیدگاه های امام و رهبری، به عنوان یک نقشه راه، مسیر حرکت درست را به خوبی مشخص کرده است و کتاب «جهاد فرهنگی» حاصل تجارب کسب شده از فعالیت های فرهنگی و میدانی و تعامل با نسل جوان و دانشجویان و دانشگاهیان و بهره از نقشه راه و مسیر حرکتی است که امامین انقلاب، ترسیم کرده اند و شرح مختصری بر نظریه های فرهنگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است و با هدف جهت تبیین فرمایشات معظم لَه، نگاشته شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اینکه ایشان می فرمایند فرهنگ غرب در ذات خودش مهاجم است، من این موضوع را توضیح داده ام که چگونه می شود که فرهنگ غرب در ذات خودش مهاجم می شود. یا اگر ایشان می فرمایند که "فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس میکنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد"، این موضوع عینا در این کتاب، تشریح و تبیین شده است که فرهنگ غرب با این پایه ها و پارامترها، این نتایج وحشتناک را در بر دارد و بسیاری از متفکران غربی نیز به آن اذعان دارند.

 

دکتر کلانتری با بیان اینکه بالاتر رفتن تیراژ کتاب ها نشان دهنده قوی تر شدن یک فرهنگ است، گفت: رابطه مستقیمی بین تیراژ کتاب، سهم مطالعه افراد جامعه و بالارفتن فرهنگ وجود دارد. یکی از بهترین کارهای فرهنگی در عصر ما، ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی است و همه باید آن را جدی بگیرند.

 

شایان ذکر است کتاب جهاد فرهنگی، که برآمده از احساس وظیفۀ دینی، ملی و انقلابی و حاصل تجربۀ طولانی‌مدت نگارنده در عرصۀ فعالیت‌های فرهنگی است، می‌کوشد ابتدا نگاهی ژرف به ماهیت فرهنگ و مختصات آن داشته باشد و سپس نوع تقابلی که میان فرهنگ غربی و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی برقرار است و همچنین زیرساخت‌های گوناگون مرتبط با این حوزه را ارائه دهد. آنگاه با رویکردی عملیاتی، به بررسی چگونگی به‌بار نشاندن فعالیت‌ها و تلاش‌های فرهنگی مؤثر بپردازد و به این ترتیب، سربازان و جهادگران این عرصۀ خطیر را در جهاد مقدس فرهنگی یاری کند، به‌ویژه گروه‌ها، تشکل‌ها و مراکز جهادی و مردمی خودجوش و تکلیف‌مدار.

 

مطالب اصلی این کتاب در دو بخش تنظیم و عرضه می‌شوند: بخش اول درنگی است بر چیستی فرهنگ، تعاریف، اهمیت، مختصات، ارکان و دیگر مباحث نظری مربوط به فرهنگ و بخش دوم نیز ترسیمی است از چگونگی به‌نتیجه رساندن کار فرهنگی خوب و مؤمنانه، متناسب با مقتضیات و نیازهای این عصر.

بخش دوم این کتاب از آن جهت مهم‌تر از بخش اول است که به‌نوعی درصدد طراحی و عرضۀ یک نقشۀ عملیاتی در حوزۀ کار فرهنگی برمی‌آید و این همان خلأ و نیازی است که کمتر به شناسایی و رفع نواقص آن پرداخته شده‌است. به همین خاطر است که بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی‌ای که خالصانه نیز انجام می‌شوند، آن‌چنان که باید، مؤثر واقع نمی‌شوند و حتی بعضاً تأثیر منفی نیز برجای می‌گذارند. اما بخش اول نیز به این دلیل مورد توجه قرار گرفته‌است که می‌تواند به‌مثابۀ چهارچوبی نظری برای بخش دوم به‌شمار آید و نگارنده و خواننده را به تفاهمی دربارۀ فرهنگ، جایگاه آن در حیات مادی و معنوی انسان و چرایی اهمیت کار فرهنگی در این عصر برساند.

گفتنی است این کتاب در ۲۶۴ صفحه در قطع رقعی، توسط انتشارات «نشر معارف» به چاپ رسیده است.







جستجو در سایت